„A nyugati szemhatárt zárja le a havas éles vonala. Alacsonyabb előhegyek mögül, a Szamos völgyéből, emelkedik ki erős felkanyarodással, majd egy félkört írva le megint feljebb száll s berajzolja az ég kékjébe a hármashegy jellemző képét s ennek balcsúcsáról kissé lebukva, csaknem még egy emelkedés után egyenes vonalban halad délfelé s itt hirtelen töréssel zuhan le az Aranyos völgyébe. Vágyakozol feléje, hogy végighaladj ormán, elrejtőzz mély völgyeibe, felfrissülj rohanó patakjai kristály vizétől s tele tüdővel szívd fenyvesrengetegeinek illatoktól terhes levegőjét.”

( Nagy Péter: Ó, kedves Kolozsvár ! ...)

2011. június 27., hétfő

A XX. EKE Vándortábor - 1. túra

Gyalogtúrák a tábor környékén, naponta más-más útvonalon

EGRES PATAK VÖLGYE
  Július 27.

Távolság: 12 km
Menet idő: 5 óra
Minősítés: nagyon könnyű

A tábor mellett elhúzódó Borrév felé vezető aszfaltos úton indulunk.
2,5 km után, a hídnál ahol Egres pataka a Jára-vizébe ömlik balra térünk.
Az Egres patak mentén haladunk széles földes úton. Újabb 2,5 km után, szép fenyőkkel és tölgyfákkal övezett völgyön megyünk előre. Itt már bujább a növényzet és a talaj eléggé köves. Mellettünk csobog az Egres pataka és ha végig mennénk rajta, Egres faluba érnénk. Helybeliek régi kiránduló helye. Itt szedték az első hóvirágokat.

Panoráma  (fotó:Bagaméri Tibor)

CSORDÁK-ÚTJA
Július 28.

Távolság: 10 km
Menet idő: 4 óra
Minősítés: séta túra

A tábortól (Fő utca) a falu központjába vezető úton, a katolikus templomnál jobbra térünk a Petőfi Sándor útra. Helybeliek csak Veres útnak nevezik, mivel eső esetén az utat elönti a veres agyagos lé. Érdekessége hogy csak 2010-ben aszfoltozták le, addig annyira sáros volt, hogy ha napközben esett, a helybeli hozzátartozó csizmával várta az érkezőt a Veres úti betérőnél. 200-300 m megtétele után bővizű csorgóhoz érünk. Most is innét viszik az ivóvizet a helybeliek. Régebben még a korház is innét volt ellátva. Tovább haladva Tógát felé visz az utunk. Itt is találunk egy itatót, de ez már a csordáé. Dimbes-dombos mezőn lépdelve 2 km megtevése után a Diós is mögöttünk marad. Innen már jól látszik a Nagy Erdő, sétánk végcélja. Távolban a csorda legel, mert ma is itt járnak ezen az úton.

PANORÁMA-TÚRA
     Július 29.

Távolság: 14 km
Menet idő: 6 óra
Minősítés: könnyű túra

Bikalat (fotó:Bagaméri Tibor)

A tábortól dél irányába indulunk. A Sándor patak partján haladva 2,5 km után elérjük a római híd maradványait, a gaztól alig kivehető boltív-féleség. Itt irányt váltunk és balra térünk. Megmászva az előttünk lévő dombokat cserjés bozótba érünk, majd kijutva a peremre 620 m magasból letekintünk az alattunk lévő bányára kvarchomokot bányásznak, amit üveg gyártásához és építkezéshez használnak. Mellette Bikalat települése látható. A gerincen tovább menve jó idő esetén gyönyörködhetünk az Erdélyi Szigethegység vonulataiban. Végig mezőn, napon megyünk, és jó ha van kalap vagy napernyő. Érdekessége a túrának, hogy mindenhonnan jól látszanak az előző napokban lejárt túráink.