„A nyugati szemhatárt zárja le a havas éles vonala. Alacsonyabb előhegyek mögül, a Szamos völgyéből, emelkedik ki erős felkanyarodással, majd egy félkört írva le megint feljebb száll s berajzolja az ég kékjébe a hármashegy jellemző képét s ennek balcsúcsáról kissé lebukva, csaknem még egy emelkedés után egyenes vonalban halad délfelé s itt hirtelen töréssel zuhan le az Aranyos völgyébe. Vágyakozol feléje, hogy végighaladj ormán, elrejtőzz mély völgyeibe, felfrissülj rohanó patakjai kristály vizétől s tele tüdővel szívd fenyvesrengetegeinek illatoktól terhes levegőjét.”

( Nagy Péter: Ó, kedves Kolozsvár ! ...)

2011. június 27., hétfő

A XX. EKE Vándortábor - 2. túra

Ronki szoros

Útvonal: gyalog: Alsójára, Ronki szoros rezervációja.
Visszatérés a táborba autóbusszal (35 km)
Távolság: gyalog 16 km
Szintkülönbség: felfelé 600  m, lefelé 600 m
Menetidő: 6 óra
Minősítés: közepesen nehéz túra, nehéz terep

A gyalogtúra a táborból indul. (Fotó:Pál Csaba)
A gyalogtúra a táborból indul déli irányba. 2.5 km megtétele után egy kőből készült, boltíves hídhoz érkezünk. Jobbra találjuk a Járai hegyet (664 m), elmegyünk mellette déli irányba. Tovább haladva beérünk egy bozontos területre, ezen haladunk, amíg egy időszakos patakon átkelve délkelet irányba térünk. 300 m után déli irányba fordulunk, felmegyünk az Akasztófa dombra, ahonnan nagyon szép a kilátás a környező hegyekre, falvakra, valamint az EKE táborra.
Innen tovább megyünk délkeleti irányba, amíg elérjük a beton villanyoszlopokat, itt jobbra térünk, füves, cserjés, szakadékos terepen folytatjuk utunkat. Az utolsó villanyoszlop után letérünk déli irányba, Felsőaklos falu felé. A meredek úton haladva kocsányfenyőket láthatunk. A falu küzpontjában az ortodox templomot és vele szemben az iskolát láthatjuk. Ezután az első úton balra térve megkezdjük a kapaszkodást a Nyíres hegyre (772 m). A hosszú, meredek kapaszkodásért a csodálatos havasi táj látványa kárpótol. A hegy oldalán haladva egy, már használatlan, pirosfedelű istállót találunk. Továbbhaladva a nehéz, köves terepen megpillantjuk az első aranyosronki házakat.

Elérjük a beton villanyoszlopokat.  (Fotó:Pál Csaba)

Nagyon szép a kilátás a környező hegyekre. (Fotó:Pál Csaba)

Havasi táj. (Fotó:Pál Csaba)

A patak. (Fotó:Pál Csaba).
Nehéz, kanyargós ereszkedő után érkezünk meg a már Fehér megyéhez tartozó faluba, Aranyosronkra. A falu központjából balra térve egy fahídon keresztül a Pociovalistei szorosba lehet jutni. Mi folytatjuk utunkat jobbfelé, egy kis élelmiszerüzlet előtt, ahol szükség esetén vásárolhatunk is, majd egy vízvezeték mellett megyünk el. A faluból kiérve meg is érkeztünk az Aklos (Ocolis) patak mészkőbe vájt csodálatos völgyének, a Ronki-szorosnak a bejáratához. Az  1800m hosszú szorosban, az 520 m magas hegyek közt kanyargó völgyön áthaladva kedvünkre gyönyörködhetünk a szebbnél szebb sziklaalakzatokban. A szorosból kiérve, újabb 200 m megtétele után megjelennek a Lunca Larga nevű falu házai.

Látszanak a szoros sziklái. (Fotó:Pál Csaba)
 A Ronki szoros. (Fotó:Pál Csaba)

Faház a völgyben. (Fotó:Pál Csaba)
Utunkat folytatva elmegyünk egy kis élelmiszer üzlet mellett, majd egy hídhoz érünk. Itt torkoll a Bélavár pataka az Aklosba. A Bélavár pataka mentén, a kék kereszt turista jelzés vezet a Bélavárhoz. Mi itt elértük utunk végcélját, pihenőt tartunk, bevárjuk az utánunk küldött autóbuszt, amely az Aklos patak mentén, majd az Aranyos völgyén, Borrévtől (Buru) pedig a Jára völgyén haladva visszavisz a táborba.

A Bedellő. (Fotó:Pál Csaba)

Naplemente. (Fotó:Pál Csaba)

Bagaméri Tibor

1. Bagaméri Tibor e-mail elérhetőségét valaki meg tudná adni? fontos lenne! Én drótpostám: barna.csilla88@gmail.com. Üdvözlettel: Csilla