„A nyugati szemhatárt zárja le a havas éles vonala. Alacsonyabb előhegyek mögül, a Szamos völgyéből, emelkedik ki erős felkanyarodással, majd egy félkört írva le megint feljebb száll s berajzolja az ég kékjébe a hármashegy jellemző képét s ennek balcsúcsáról kissé lebukva, csaknem még egy emelkedés után egyenes vonalban halad délfelé s itt hirtelen töréssel zuhan le az Aranyos völgyébe. Vágyakozol feléje, hogy végighaladj ormán, elrejtőzz mély völgyeibe, felfrissülj rohanó patakjai kristály vizétől s tele tüdővel szívd fenyvesrengetegeinek illatoktól terhes levegőjét.”

( Nagy Péter: Ó, kedves Kolozsvár ! ...)

2011. április 29., péntek

A XX. EKE Vándortábor - 12. túra

Torockószentgyörgy,Bedellői karsztplató,           Szolcsvai Búvópatak

Útvonal:- autóbusszal: Alsójárától Torockószentgyörgyig, visszafele a Szolcsvai lengőhídtól a táborig
               - gyalog: Torockószentgyörgyi vár, Szilaspatak völgye, Bedellőtető, Bedellői cseppkőbarlang, Bedellői karsztplató, la Rogoaze karsztvölgy, Priszlop hegy, Vânătarea-Dilbina víznyelő, Szolcsvai búvópatak, Szolcsvai lengőhíd
Távolság:- autóbusszal 60 km
               - gyalog 20 km
Szintkülönbség: felfelé 800 m, lefelé 900 m
Menetidő: 9 óra
Minősítés: nehéz túra
Kötelező felszerelés: túra bakancs, meleg öltözet, esőköpeny, vizes palack, egész napra való élelem, elemi elsősegély csomag

A TÚRÁN SZESZES ITAL FOGYASZTÁSA SZIGORÚAN TILOS‼

A Torockói hegység részének egyik legszebb túrája bemutatja az Aranyos völgye, a Bedellő hegység és a Székelykő térségének legszebb látnivalóit.
  A táborból autóbusszal indulunk Borrév felé, majd a főúton balra kanyarodunk Torda irányába egészen a Torockóra vezető Aranyoson átvezető betonhídig. Itt jobbra térve áthaladunk a betonhídon, folytatjuk utunkat Torockón keresztül egészen Torockószentgyörgy főteréig. Elvarázsolva a szép tájaktól észre sem vesszük hogy 23 km-t kocsikáztunk.

Torockó-Szentgyörgyi vár
  A falu központjától, nem messze Dr. Brassai Sámuel szülőházától indul a gyalogtúránk. Utunk nyugatra felfele kígyózik az Ordaskő és a Torockószentgyörgyi vár irányába. Elhagyjuk az útelágazást ahol találkozik a Havas patak völgyéből és a várhoz vezető út. Innen már elénk tárul a meredek sziklafal tetején meghúzodó Torockószentgyörgyi vár.
  A főtértől 565 m-ről máris alig háromnegyed óra alatt a várban 740 m magasan vagyunk. Ide a kék háromszög túristajel vezet.

A túra útvonala
  A mi túránk a kék sávot követi egészen a Bedellő karsztplatón elhelyezett jelzőoszlopig kb. 7 km-en keresztül. Utunk előbb egy kaszálón majd erdőben halad egyre meredekebben. Eleinte a patak bal partján, majd átkelünk a jobb partra, 1 órai mászás után elérünk a Szilas patak szép vízeséséhez. A Szilas patak völgye természetvédelmi terület, ezért próbáljuk óvni növényeit és állatvilágát.

A Szilas patak vízesése
  A Szilas patak vízesése a Sott tető nyúlványa és a Ragadozó csúcs nyúlványa találkozásánál alakult ki. Megcsodálva szépségét, ösvényünk keskenyen, 15-20 m magasan kacskaringóz a patak mentén felfele.Háromnegyed óra múlva egy bővízű forráshoz érünk, a Szentgyörgyiek forrásának nevezett Szilas patak forrása.
  Tovább haladva egy elég meredek kapaszkodó után elérkezunk egy nagy tölgyfához, itt találkozik a kék sáv jelzésünk a piros sáv jelzéssel mely a Havas patak völgyén jön fel. Áthaladva a Ragadozó tető (1238 m) és a Cseresznyés tető (1239 m) közötti nyeregen dél-nyugatra beereszkedünk a piros és kék sáv jelzésen a Bedellő platón 2006-ban általunk beállított jelzőoszlopig mely a plató főbb ösvényének kereszteződési pontja (GPS koordinátái: N46.41381 E23.49473, szint 1111 m). Innen leereszkedünk a Bedellői vályukhoz, a forráshoz,  piros kereszt jelzésen mely Izvoarele faluból indul áthaladva a Bedellői csepkőbarlangnál majd leereszkedik a Şipote erkélyplatóra és Szolcsva faluba.
  A forrás sajnos a nagy szárazság miatt teljesen kiszáradt, így kedvenc ebédlőhelyünk víz nélkül maradt. Ezért szükséges a vizes palack, mert ezután sem fogunk vizet kapni a Búvópatakig. A forrás GPS koordinátái: N46.41234 E23.49325, szint 1089 m.
Jelzőoszlop a Bedellő tetőn

Miután elfogyasztottuk ebédünket elindulunk a nagy dolinák (víznyelők) között észak-nyugat irányba előbb egy emelkedőn áthaladva 2 és fél km után elérünk a Sárkánykapu elnevezésű Bedellői cseppkőbarlanghoz. 1995-ben 50 hektáros területet rezervátummá nyilvánítottak, a barlang bejárata körül 0,25 hektár kör alakú területet természetvédelmi területen szigorúan tilos a növények pusztítása.
Aranyos völgyi panoráma - a Posaga völgy felé

Aranyos völgyi panoráma - Szolcsva felé
  A barlang 1150 m magasságban van, a járatai összhossza 125 m. A rezervátum plató 980 és 1120 m szint között van. A barlang GPS koordinátái: N46.40873 E23.47484.
  Kimászunk a barlang feletti teraszra és az itt nemrég felállított kilátóról egy fantasztikus panoráma nyílik szemünk elé 700 m magasságból, madártávból az Aranyos völgyére, a Szolcsvai medencére és a Posága völgyére. Szépen látszanak a Runki-szoros, a Pociovaliştei-szoros, Bélavára, a Buszkát-csúcs havas sípályájával és az Öreghavas kupolás csúcsa. Innen tovább folytatjuk túránkat a Şipote fele vezető letérőig, innen mi balra kanyaródunk és dél-kelet irányba 3 km után visszaérünk a Bedellő platóra, a „La Rogoaze” karsztvölgybe jelzettlen útszakaszon.
  Megcsodálhatjuk a nagy víznyelőket, 1 km után eltérünk balra dél-nyugat irányba és felfele indulunk a Priszlop hegy nyergébe. Ez az útszakasz 7 km egészen a Vânătarea-Dilbina víznyelőig. A nyeregből túránk eresszkedőben van, menet közben minden irányból megcsodálhatjuk a fentebb említett tájakat. Leérve az erdő végébe pár nyári szállás tárul elénk, mi tovább ereszkedünk egy szekérúton, majd letérünk balra és alig 500 m ereszkedés után egy nagy sziklafal aljában elénk tárul a nagy víznyelő, a hármas patak összefolyásánál található hatalmas tölcsérszerű krátere. A barlang felső szája 675 m-en van, a Poieni pataka hatalmas vízesés után egyesül a száraz (Valea Seacă) és a Ponor patakokkal és eltűnik a barlang felső nyílásán. A terasz ahonnan csodáljuk a látványt 696 m-en van. A patak a befolyástól 567 m-en folyik ki a barlang alsó részén.
A Dilbina vízesés
A Dilbina víznyelő
   Visszamásszuk a több mint 80 m szintkülönbséget alig 400 m-en és kijutunk a fedett kereszthez (Troiţa-hoz). A nyeregből nagyon szép panoráma nyílik a völgyre és az egész Bedellő-gerinc merev szikláira. Innen a kék kereszttel jelzett nagyon meredek ereszkedőn, 2 km-en 214 m szintkülönbséget hagyunk magunk mögött és leérünka Búvópatak lengőhídja melletti pihenőhöz. GPS koordinátái: N46.38219 E23.46167, szint 569 m. Innen megcsodálhatjuk a barlang mintegy 35 m magas portáljá. A barlang megfelelő felszereléssel az utolsó szifonig látogatható 1214 m-ig.

A Szolcsvai búvópatak kifolyása
  Miután megcsodáltuk a kifolyást is elfogyaszthatjuk a megmaradt ételünket is, itt már forrás is van. Átkelve a lengő pallón kb. 4,5 km ereszkedős úton a Malom patak (Valea Morii) völgyén. Az utolsó házaknál letérünk az Aranyos folyó felé, majd átkelünk az Alsó-Szolcsvai lengőhídon, hol a parkolóban már vár az autóbusz. Itt már 460 m-en vagyunk.
  A tábor felé még 37 km kocsikázás vár, de nem fogjuk unni magunkat mert útközben megcsodálhatjuk a Bedellő merev szikláit, a Şipote vízesést, a Vidaly-hegyet a lombhullató fenyőrezervátummal és a még elénk táruló szebbnél szebb tájakkal.
  Este lesz mire a táborba érünk, ha fáradtan is de lelkünk tele örömmel a sok szép táj felejthetetlen emlékével.