„A nyugati szemhatárt zárja le a havas éles vonala. Alacsonyabb előhegyek mögül, a Szamos völgyéből, emelkedik ki erős felkanyarodással, majd egy félkört írva le megint feljebb száll s berajzolja az ég kékjébe a hármashegy jellemző képét s ennek balcsúcsáról kissé lebukva, csaknem még egy emelkedés után egyenes vonalban halad délfelé s itt hirtelen töréssel zuhan le az Aranyos völgyébe. Vágyakozol feléje, hogy végighaladj ormán, elrejtőzz mély völgyeibe, felfrissülj rohanó patakjai kristály vizétől s tele tüdővel szívd fenyvesrengetegeinek illatoktól terhes levegőjét.”

( Nagy Péter: Ó, kedves Kolozsvár ! ...)

2011. április 29., péntek

A XX. EKE Vándortábor - 4. túra

Járavize-Plopi tető-Testes csúcs (1240 m) -Hideghavas kolostor-Kisfenes.

Útvonal: autóbusszal Járavizéig, visszafelé Kisfenestől a táborig. Gyalog: Járavize, Plopi tető, Testes csúcs, Kisfenes
Távolság: 40 km autóbusszal, 18 km gyalog
Szintkülönbség: felfelé 600 m, lefelé 700 m
Menetidő: 7-8 óra
Minősítés: közepes túra

A táborból busszal indulunk, 5 km után balra térünk Járavize(Valea Ierii) irányába.
A völgyből jobboldalt egy kőszirten Léta várát láthatjuk. A tábortól 24 kilométert utazunk, míg elérjük Járavize első házait, ahol tábla jelzi a Plopi felé vezető útat.
650-m szintről kezdjük a gyaloglást. Szerpentines, jól járható szekérúton haladunk, több forrást is érintünk. 3 km-en 250 métert emelkedve egy óra alatt érjük el a Plopi gerincet. Az út itt három felé ágazik, jobboldali a Létai várhoz, a szembenlévő pedig Kisfenesre vezet. Mi balra térünk és enyhén emelkedő úton haladunk az előttünk feltűnő Testes csúcs irányába. 2 km után újabb elágazáshoz érünk, ahol elhagyjuk a szekérútat és balra térünk egy részben fűvel borított, kitaposott ösvényen.1,5 km után elágazodáshoz érünk, ahol egy  villanyvezetéket tartó beton oszlop van. Innen balra térve,az erdöben felfelé vezető ösvényt követve folytatjuk útunkat a csúcs felé.150 métert kell kapaszkodnunk. Az erdő nem sűrű, de a környező fák akadályozzák a kilátást.
A Testes csúcson az 1240 méteres magasságot egy kisebb kőoszlop jelzi.A már bejárt ösvényen térünk vissza. Az erdőből kiérve a velünk szembenlévö szekérúton ereszkedünk a kolostorig. Az ortodox kolostor napjainkban bővítés alatt áll. Járavizétől 8 kilométert gyalogoltunk.
Útunk további szakaszán csak lefelé haladunk. A kolostortól elindulva, jobbra térünk. Egy bekeritett magán területen kell átmennünk, de kiskapuk biztosítják a be- és kijárást .Nagyobbrészt kaszálókon haladunk át, több kisebb patakot is keresztezünk míg elérjük egy hídnál azt az útat amely a Plopi tető irányából jön. Innen könnyen járható, erdőn átvezető úton érünk le Kisfenesre, ahol ismét buszra szállunk.

FAZAKAS FERENC

Ui. A biciklis túra (14) ugyanezen az úton halad.